16-20 styczeń
BABCIA I DZIADEK TO SKARB
- Babcie i dziadkowie- rozmowa przy gazetce tematycznej- co to jest rodzina?, kto wchodzi w skład rodziny?, Kto to jest babcia/ dziadek? Itp. Pokaz drzewa genealogicznego.
- Z babcią i z dziadkiem- rozmowa kierowana o roli babć i dziadków w życiu dzieci.
- Dzieci wiedzą lepiej- zabawy językowe
- Korale dla babci- ćwiczenia małej motoryki
- 4,5l- Karty pracy- przeliczanie elementów w zbiorach, łączenie od najmniejszego do największego, odwzorowywanie obrazków, grafomotoryka.
- Portret babć i dziadków- rysowanie z wyobraźni, wyjaśnienie pojęcia PORTRET.
- Wykonanie upominków dla babć i dziadków
- Matematyczne drzewo genealogiczne- zabawa matematyczna. Porządkowanie zbiorów wg. liczebności
- Skarby babci i dziadka- zabawa matematyczna. Klasyfikowanie, stosowanie określeń, mniej, więcej, tyle samo.
- Śruby i nakrętki-zabawa matematyczna
- Skarb- zabawy z literą S, s- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
- Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.
- Wyjście do Biblioteki w Pakosławiu na zajęcia o Kubusiu puchatku 18.01
- Spotkanie z Policjantem ”Bezpieczne Ferie” 19.01
9-13 styczeń
ZIMOWE SZALEŃSTWO
- Zimowy Artysta- zabawa dydaktyczna , słuchanie i omówienie treści opowiadania „ Mróz na szybie” W. Dulemby.
- Artystą być- budowanie krótkich wypowiedzi na temat artysty i jego obrazów
- 4,5- Karta pracy- zapoznanie z dziełem malarskim i jego twórczą interpretacją, analiza ilustracji, wypatrywanie niepasujących szczegółów.
- Widok przez okno- zabawa sensoryczna pobudzająca zmysł dotyku
- Symbole pogodowe- zabawa dydaktyczna połączona z ćwiczeniami grafomotorycznymi.
- Pogodowe rytmy- zabawa matematyczna z wykorzystaniem instrumentów
- Ciekawostki- poszukiwanie informacji na temat ptaków i innych zwierząt pozostających w Polsce na Zimę.
- Ptakozwierz- zabawa językowa z wykorzystaniem nazw ptaków i zwierząt
- Zwierzęta Zimą- rozmowa na temat niesienia pomocy zwierzętom Zimą.
- Wiem, gdzie zjem- wykonanie karmnika z papieru kolorowego i rolki . Malowanie palcami.
- Dzwonią dzwonki sań- zabawa z kółkami origami, wysłuchanie zimowego utworu
- Zimowe zabawy- zabawa muzyczna z wykorzystaniem instrumentów
- Perkusiści- zabawa dydaktyczna
- Ale sannna!- inscenizacja ruchowa do utworu muzycznego
- Zimowe szaleństwo- wysłuchanie i omówienie wiersza A. Frączek „ Na nartach”. Nawiązanie do sportów zimowych, Podkreślenie jak ważne jest bezpieczeństwo, zapoznanie z numerem alarmowym GOPR
- Sport to zdrowie- układanie i odgadywanie zagadek sportowych
- Dłuższy niż- zabawa matematyczna, porównywanie długości różnych przedmiotów
- Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery .
2-5 styczeń
KOSMICZNE PODRÓŻE
- Rakietą ku górze- rozmowa na temat kosmosu, co zabrać ze sobą w kosmiczną podróż?
- Rakieta-praca plastyczna z wykorzystaniem papierowej rolki
- Wielkie odliczanie- zabawa ruchowa, odliczanie na wspak
- Gwiezdne wycinanki- ćwiczenia grafomotoryczne,
- 4,5latki KP- Kolorowanie figur wg. kodu
- Słońce i planety- rozmowa o układzie słonecznym
- Słoneczna gwiazda- słuchanie wiersza J. Brzechwy „ jasne jak słońce” oraz rozmowa na temat treści utworu.
- „P” jak podskoki, zabawy z literą P
- Lepienie planety z plasteliny
- Układ słoneczny- słuchanie wiersza B.Formy „PLANETY”, poszerzenie wiedzy na temat kosmosu
- Imiona planet-zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw planet
- Księżyc, co to takiego? Burza mózgów, ciekawostki o księżycu, jego wyglądzie i różnych fazach
- Zabawy z liczbą 8, przeliczanie w dostępnym zakresie
- Dzień i noc- zabawa matematyczna, układanie rytmów, rozmowa o czynnościach wykonywanych w dzień i w nocy.
19-23 grudzień
NOWY ROK TUŻ TUŻ
- Zegary dawniej i dziś – słuchanie wiersza B. Formy „ Różne zegary” i rozmowa na temat jego treści
- Jak zmierzyć czas- prezentacja zegarów, zapoznanie z klepsydrą
- Zegarowe zabawy- zabawa doskonaląca orientację w czasie, określanie czynności wykonywanych o rożnych porach dnia
- 4,5latki KP- klasyfikowanie zaprezentowanych czynności ze względu na porę dnia. Zegary i ich cienie.
- Ulotne chwile- zabawy z „ Panem Czasu” , rozmowa na temat upływu czasu i tego, czy można go zatrzymać
- Wczoraj, dziś, jutro- rundka, ćwiczenie językowe, rozumienie następstwa czasowego
- Wystawa kalendarzy- pokaz różnego typu kalendarzy
- Pory roku i miesiące- zajęcia edukacyjne, utrwalanie nazw miesięcy, łączenie miesięcy z porami roku
- Pory roku- ćwiczenia w klasyfikacji
- Dni tygodnia- zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw Dni tygodnia
- Zabawy z cyfrą 7
- Mrożone skarby- zabawa badawcza z wykorzystaniem lodu oraz lupy
- Nowy Rok- słuchanie wiersza L.J.Kerna „Bajka o Starym i Nowym Roku”- analiza treści utworu.
- Balonikowe przeliczenia- zabawy matematyczne z wykorzystaniem balonów
12-16 grudzień
Świąteczny czas
- W oczekiwaniu na choinkę- wysłuchanie opowiadania B. Ostrowickiej oraz rozmowa na temat jego treści.
- Świąteczne układanki- ćwiczenia pamięci, powtarzanie sekwencji ruchów i odwzorowywanie jej
- W domowym zaciszu- rozmowa, swobodne wypowiedzi na temat pomocy w pracach przedświątecznych
- Co tak pachnie? Zabawa sensoryczna, rozpoznawanie świątecznych zapachów
- Świąteczne przeliczenia- zabawa matematyczna, przeliczanie i klasyfikacja
- 4,5l KP- kolorowanie bombek wg. kodu
- Świąteczne skarpety- praca plastyczna
- Świąteczna pomoc- rozmowa na temat pomagania innym.
- Worek Mikołaja- zabawa sensoryczna, rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
- Marzenia choinki- słuchanie listu od choinki, analiza jego treści, rozmowa o istocie świąt, podkreślanie wartości świąt rodzinnych
- Świąteczne rozsypanki- ćwiczenia spostrzegawczości, rozcinanie i układanie obrazka z części.
- Dwanaście potraw- burza mózgów, klasyfikacja obrazków.
- Ości-zabawa matematyczna
5-9 grudzień
Kulinarne wyzwania
- Co to za przedmiot ? zabawa dydaktyczna, nazywanie przedmiotów kuchennych i określanie do czego służą
- Talerz pełen witamin-ćwiczenia w klasyfikacji, komponowanie talerza ze zdrową żywnością
- W co stukam? Ćwiczenia słuchowe
- 4, 5latki KP- praca z obrazkiem, wybieranie zdrowych produktów, uzupełnianie rytmu
- Bezpieczeństwo w kuchni- zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw urządzeń, uważne słuchanie wiersza T. Plebańskiego „W kuchni” i rozmowa.
- Zabawy z literą „R”- zapoznanie z obrazem graficznym liter „R”, „r” analiza i synteza słuchowa
- Produkty i ich pochodzenie- rozmowa na temat ulubionych potraw oraz produktów z jakich są zrobione, klasyfikowanie.
- Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci- przedstawienie i omówienie obecnie obowiązującej piramidy zdrowego żywienia
- Piramida zdrowia- ćwiczenia w klasyfikacji, umieszczanie we właściwym miejscu produktów z konkretnych grup.
- Książka kucharska- wprowadzenie do tematu zajęć, wyjaśnienie pojęcia „ przepis kulinarny”
- Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść- słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej i rozmowa o jego treści
- Sześć kucharek-zabawy matematyczne, tworzenie zbiorów sześcioelementowych, liczenie.
- Poznanie graficznego obrazu liczby 6, liczenie.
- W kuchni i restauracji- kształtowanie umiejętności społecznych, kształtowanie nawyków porządkowych, przypomnienie zasad savoir vivre
- Co tak smakuje, co tak pachnie? Zabawy doskonalące zmysły.
28 listopad - 2 grudzień
W świecie Teatru
- Legenda o smoku wawelskim- oglądanie teatrzyku kukiełkowego i rozmowa na temat przedstawienia
- 4,5 l KP- liczenie i rysowanie wzorów na kostiumach aktorów, łączenie obrazków w pary, kolorowanie obrazków, przeliczanie.
- Ile pacynek? Zabawa matematyczna
- W teatrze- słuchanie opowiadania R. Jędzrzejewskiej- Wróbel „Teatr”, rozmowa na temat teatru i tekstu. Widownia i scena- pogadanka i „burza mózgów”
- Zabawy z literą „Y”- analiza i synteza słuchowa
- Niedokończone zdania- zagadki o Teatrze
- Gdzie jest smok?- ćwiczenie orientacji w przestrzeni
- Miniteatr- zabawa dramowa, odgrywanie scenek teatralnych z użyciem kukiełek
- Para- zabawa orientacyjno-porządkowa
- Co tu było? Zabawa rozwijająca pamięć i myślenie
- Będę aktorem- słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „ AKTORKA”, rozmowa na temat jego treści.
- Ćwiczenia poranne codziennie, Cwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.
21- 25 listopad
W ŚWIECIE EMOCJI
1.My i nasze emocje –zajęcia edukacyjne, odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji, łączenie koloru z emocją
- 4, 5latki KP- analiza ilustracji, dopasowywanie emotikonów- naklejek do sytuacji, liczenie od 1-5
- Muzyką malowane- zabawa relaksacyjna, malowanie do różnego rodzaju muzyki.
- Co robię? Co czuję?- zabawa pantomimiczna, określanie uczuć w danej sytuacji.
- Podróż do krainy gniewu- aktywne słuchanie opowiadania G. Kasdepke „GNIEW” i rozmowa na temat treści utworu. Czym jest złość? Rozmowa o sposobach na rozładowanie złości.
- „U” jak uśmiech- zabawa słuchowa, reagowanie uśmiechem na wyrazy z „U”, dzielenie wyrazów na sylaby, wyszukiwanie zdjęć, w nazwach których jest głoska „U”
- Głodny wróbelek- zabawa matematyczna z wykorzystaniem ziarenek
- Nasze smutki- burza mózgów, opowiadanie o sposobach radzenia sobie ze smutkiem
- Smutkiem malowane- zajęcia plastyczne, wyciszające, malowanie na mokrym papierze.
- Muzyka pełna emocji- rozmowa o różnym charakterze muzyki i skojarzeniach jakie wywołuje
- W krainie radości- słuchanie wiersza R. Witka „kolekcjoner uśmiechów” i rozmowa na temat tego, czym jest radość. Rozmowa o tym, jak zwierzątka okazują radość.
- Ćwiczenia poranne codziennie, ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.
14-18 listopad
Deszczowa muzyka
1.Wyjaśnienie pojęcia meteorolog
2.Wysłuchanie opowiadania Włodzimierza Dulemby „KAPUŚNIACZEK”. Rozmowa nt. rożnych rodzajów deszczu. Rozmowa o symbolach pogodowych.
3.Parasolki- słuchanie wiersza H. Bechlerowej
4.Zabawy z wodą- zabawy badawcze
5.Deszczowe kropelki- słuchanie opowiadania H. Bechlerowej JEDNA SREBRNA KROPLA
6.SKĄD SIĘ BIERZE DESZCZ- obieg wody w przyrodzie
- Deszczowa matematyka- zabawa matematyczna z tworzeniem zbiorów, kropelkowe zabawy
8.deszczowe wariacje- wycinanie kropel deszczu
- Czary mary z kolorami- tworzenie barw pochodnych
- W czasie deszczu dzieci się nie nudzą- rozmowa na temat sposobów na nudę
- Nasze humorki- zabawa językowa, nazywanie emocji
- zadania w kartach pracy 4 i 5 latki
13.Pasowanie Na Przedszkolaka 18.11
- Ćwiczenia poranne codziennie, 1x w tygodniu ćwiczenia gimnastyczne, spacery.
7-10 listopad
Polska naszym domem
- Zabieram Polskę ze sobą- wysłuchanie wiersza E. Piotrowskiej oraz rozmowa na temat jego treści
- Góry, morze i jeziora- dopasowywanie obrazków do poszczególnych części mapy Polski
- Narodowe rytmy- zabawa matematyczna z wykorzystaniem narodowych barw
- Polska- mój kraj- wskazywanie najważniejszych miejsc w Polsce
- 4, 5 latki- plątaninka, ćwiczenia spostrzegawczości i grafomotoryki
- Poznajemy naszych sąsiadów- zapoznanie z państwami graniczącymi z Polską, zabawy językowe
- Narodowy quiz- zagadki nawiązujące do tematyki zajęć
- Symbole Narodowe- słuchanie fragmentu wiersza M. Rusinka i rozmowa na temat jego treści
- Jeszcze Polska nie zginęła- rozmowa na temat hymnu, ustalenie definicji, opowieść o historii hymnu
- Flaga Polski- malowanie farbami w konturach
- Nasz orzełek- godło Polski- odrysowywanie dłoni, wycinanie i przyklejanie ich na szablon orła, kolorowanie.
- Warszawa- burza mózgów, podawanie swoich skojarzeń ze stolicą oraz pomysłów, w jaki sposób powstała
- Czym jest legenda?- burza mózgów, wyjaśnienie terminu „LEGENDA”
- Wars i Sawa- jak powstała Warszawa- wysłuchanie legendy W. Chotomskiej oraz rozmowa na temat jej treści
- Podróż przez legendy polskie- opowiadanie legend o różnych polskich miastach ( Toruń, Zakopane, Kraków, Gdańsk,)
- Poznańskie koziołki- historyjka obrazkowa na podstawie wysłuchanej legendy.
- Święto NIEPODLEGLOŚCI - część artystyczna w wykonaniu dzieci. Odśpiewanie Hymnu o godz. 11:11
- Ćwiczenia poranne codziennie, ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery
31 październik - 4 listopad
Kraina bezpieczeństwa
- W krainie bezpieczeństwa- rozmowa z małpką Dobrusią. Rozumienie hasła „„BEZPIECZEŃSTWO”
- 4, 5 latki- karta pracy, analiza ilustracji i ocena zachowania postaci na obrazkach, wyciąganie wniosków, otaczanie czerwonymi pętlami niewłaściwego zachowania.
- Czarodziejski worek- zabawa dydaktyczna
- Ważne numery- zabawa dydaktyczna, przypomnienie ważnych numerów alarmowych
- Jesteśmy bezpieczni- quiz , ćwiczenia na spostrzegawczość
- Kodeks drogowy- rozmowa na temat doświadczeń dzieci, zapoznanie z wybranymi przepisami ruchu drogowego
- D jak droga- zabawy z literą D d
- Bezpieczny dom- zabawa dydaktyczna z odwołaniem do doświadczeń dzieci
- Co to za odgłosy?- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie dźwięków pojazdów.
- Jaki to pojazd?- składanie obrazka z części
- Bezpieczne podróże małe i duże- słuchanie opowiadania S. Szuchowej „PRZYGODA Z MAŁPKĄ”- rozmowa na temat jego treści.
- Cztery- zabawy z liczbami poznanymi dotychczas iż liczbą 4
- Wiem jak się zachować- konkurs podsumowujący tydzień
- Ćwiczenia poranne, Cwiczenia gimnastyczne 1 x w tygodniu, spacery
24 - 28 październik
Jesienne kołysanki
- Spacer po lesie- zabawa logopedyczna
- Pracowite mieszkanki lasu- oglądanie filmu o mrówkach, słuchanie wiersza M. Konopnickiej, rozmowa o wyglądzie mrowiska i roli współpracy mrówek
- 4, 5 latki karty pracy- doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie, przeliczanie elementów.
- Leśni mieszkańcy- rozmowa, wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych, ich środowiska życia oraz sposobów przetrwania zimy.
- Zwierzęta Zimą- zabawy matematyczne, klasyfikowanie zwierząt pod względem sposobu przetrwania Zimy.
- Zabawy z literą „i”- prezentacja obrazu graficznego litery „i”, wskazywanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską „i”
- 4,5latki- odnajdywanie na ilustracji obrazków rozpoczynających się głoską „i”, dzielenie wyrazów na sylaby, kolorowanie obrazków
- Co to za zwierzę?- zabawa tematyczna rozpoznawanie zwierząt po sylwetach częściowo zakrytych
- Makieta lasu- praca plastyczno-techniczna w grupach
- Plastelinowe zwierzęta- praca plastyczno-techniczna, wykonanie zwierząt leśnych z plasteliny
- Sprzęt sportowy- zabawa tematyczna, poznawanie sprzętów i akcesoriów do ćwiczeń.
- Zasady Fair play- rozmowa i burza mózgów na temat kulturalnego i sprawiedliwego uczestniczenia w grach i zawodach sportowych
- Jesienna gimnastyka zwierząt- ćwiczenia gimnastyczne
- Ruch to zdrowie- praca z obrazkiem i na podstawie doświadczeń dzieci.
- Kołysanki na zimowy sen- wysłuchanie wiersza H. Łochockiej. Rozmowa nt. konieczności wysypiania się, o konsekwencjach zbyt małej ilości snu( rozdrażnienie, choroby, brak humoru, zmęczenie)
- 4, 5 latki-Karty pracy- rozpoznawanie zwierząt zasypiających na zimę
- Spiżarnia pełna smakołyków- zabawa matematyczna, przyporządkowanie zwierzętom ich pokarmów, przeliczanie elementów. Uzupełnianie spiżarni pod dyktando nauczyciela.
- Ćwiczenia poranne- codziennie, gimnastyka 1x w tygodniu, spacery.
Strona 1 z 2