BABCIA I DZIADEK TO SKARB

  1. Babcie i dziadkowie- rozmowa przy gazetce tematycznej- co to jest rodzina?, kto wchodzi w skład rodziny?, Kto to jest babcia/ dziadek? Itp. Pokaz drzewa genealogicznego.
  2. Z babcią i z dziadkiem- rozmowa kierowana o roli babć i dziadków w życiu dzieci.
  3. Dzieci wiedzą lepiej- zabawy językowe
  4. Korale dla babci- ćwiczenia małej motoryki
  5. 4,5l- Karty pracy- przeliczanie elementów w zbiorach, łączenie od najmniejszego do największego, odwzorowywanie obrazków, grafomotoryka.
  6. Portret babć i dziadków- rysowanie z wyobraźni, wyjaśnienie pojęcia PORTRET.
  7. Wykonanie upominków dla babć i dziadków
  8. Matematyczne drzewo genealogiczne- zabawa matematyczna. Porządkowanie zbiorów wg. liczebności
  9. Skarby babci i dziadka- zabawa matematyczna. Klasyfikowanie, stosowanie określeń, mniej, więcej, tyle samo.
  10. Śruby i nakrętki-zabawa matematyczna
  11. Skarb- zabawy z literą S, s- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
  12. Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.
  13. Wyjście do Biblioteki w Pakosławiu na zajęcia o Kubusiu puchatku 18.01
  14. Spotkanie z Policjantem ”Bezpieczne Ferie” 19.01

 

 ZIMOWE SZALEŃSTWO

  1. Zimowy Artysta- zabawa dydaktyczna , słuchanie i omówienie treści opowiadania „ Mróz na szybie” W. Dulemby.
  2. Artystą być- budowanie krótkich wypowiedzi na temat artysty i jego obrazów
  3. 4,5- Karta pracy- zapoznanie z dziełem malarskim i jego twórczą interpretacją, analiza ilustracji, wypatrywanie niepasujących szczegółów.
  4. Widok przez okno- zabawa sensoryczna pobudzająca zmysł dotyku
  5. Symbole pogodowe- zabawa dydaktyczna połączona z ćwiczeniami grafomotorycznymi.
  6. Pogodowe rytmy- zabawa matematyczna z wykorzystaniem instrumentów
  7. Ciekawostki- poszukiwanie informacji na temat ptaków i innych zwierząt pozostających w Polsce na Zimę.
  8. Ptakozwierz- zabawa językowa z wykorzystaniem nazw ptaków i zwierząt
  9. Zwierzęta Zimą- rozmowa na temat niesienia pomocy zwierzętom Zimą.
  10. Wiem, gdzie zjem- wykonanie karmnika z papieru kolorowego i rolki . Malowanie palcami.
  11. Dzwonią dzwonki sań- zabawa z kółkami origami, wysłuchanie zimowego utworu
  12. Zimowe zabawy- zabawa muzyczna z wykorzystaniem instrumentów
  13. Perkusiści- zabawa dydaktyczna
  14. Ale sannna!- inscenizacja ruchowa do utworu muzycznego
  15. Zimowe szaleństwo- wysłuchanie i omówienie wiersza A. Frączek „ Na nartach”. Nawiązanie do sportów zimowych, Podkreślenie jak ważne jest bezpieczeństwo, zapoznanie z numerem alarmowym GOPR
  16. Sport to zdrowie- układanie i odgadywanie zagadek sportowych
  17. Dłuższy niż- zabawa matematyczna, porównywanie długości różnych przedmiotów
  18. Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery .

KOSMICZNE PODRÓŻE

  1. Rakietą ku górze- rozmowa na temat kosmosu, co zabrać ze sobą w kosmiczną podróż?
  2. Rakieta-praca plastyczna z wykorzystaniem papierowej rolki
  3. Wielkie odliczanie- zabawa ruchowa, odliczanie na wspak
  4. Gwiezdne wycinanki- ćwiczenia grafomotoryczne,
  5. 4,5latki KP- Kolorowanie figur wg. kodu
  6. Słońce i planety- rozmowa o układzie słonecznym
  7. Słoneczna gwiazda- słuchanie wiersza J. Brzechwy „ jasne jak słońce” oraz rozmowa na temat treści utworu.
  8. „P” jak podskoki, zabawy z literą P
  9. Lepienie planety z plasteliny
  10. Układ słoneczny- słuchanie wiersza B.Formy „PLANETY”, poszerzenie wiedzy na temat kosmosu
  11. Imiona planet-zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw planet
  12. Księżyc, co to takiego? Burza mózgów, ciekawostki o księżycu, jego wyglądzie i różnych fazach
  13. Zabawy z liczbą 8, przeliczanie w dostępnym zakresie
  14. Dzień i noc- zabawa matematyczna, układanie rytmów, rozmowa o czynnościach wykonywanych w dzień i w nocy.

 

NOWY ROK TUŻ TUŻ

 

  1. Zegary dawniej i dziś – słuchanie wiersza B. Formy „ Różne zegary” i rozmowa na temat jego treści
  2. Jak zmierzyć czas- prezentacja zegarów, zapoznanie z klepsydrą
  3. Zegarowe zabawy- zabawa doskonaląca orientację w czasie, określanie czynności wykonywanych o rożnych porach dnia
  4. 4,5latki KP- klasyfikowanie zaprezentowanych czynności ze względu na porę dnia. Zegary i ich cienie.
  5. Ulotne chwile- zabawy z „ Panem Czasu” , rozmowa na temat upływu czasu i tego, czy można go zatrzymać
  6. Wczoraj, dziś, jutro- rundka, ćwiczenie językowe, rozumienie następstwa czasowego
  7. Wystawa kalendarzy- pokaz różnego typu kalendarzy
  8. Pory roku i miesiące- zajęcia edukacyjne, utrwalanie nazw miesięcy, łączenie miesięcy z porami roku
  9. Pory roku- ćwiczenia w klasyfikacji
  10. Dni tygodnia- zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw Dni tygodnia
  11. Zabawy z cyfrą 7
  12. Mrożone skarby- zabawa badawcza z wykorzystaniem lodu oraz lupy
  13. Nowy Rok- słuchanie wiersza L.J.Kerna „Bajka o Starym i Nowym Roku”- analiza treści utworu.
  14. Balonikowe przeliczenia- zabawy matematyczne z wykorzystaniem balonów

Świąteczny czas

  1. W oczekiwaniu na choinkę- wysłuchanie opowiadania B. Ostrowickiej oraz rozmowa na temat jego treści.
  2. Świąteczne układanki- ćwiczenia pamięci, powtarzanie sekwencji ruchów i odwzorowywanie jej
  3. W domowym zaciszu- rozmowa, swobodne wypowiedzi na temat pomocy w pracach przedświątecznych
  4. Co tak pachnie? Zabawa sensoryczna, rozpoznawanie świątecznych zapachów
  5. Świąteczne przeliczenia- zabawa matematyczna, przeliczanie i klasyfikacja
  6. 4,5l KP- kolorowanie bombek wg. kodu
  7. Świąteczne skarpety- praca plastyczna
  8. Świąteczna pomoc- rozmowa na temat pomagania innym.
  9. Worek Mikołaja- zabawa sensoryczna, rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
  10. Marzenia choinki- słuchanie listu od choinki, analiza jego treści, rozmowa o istocie świąt, podkreślanie wartości świąt rodzinnych
  11. Świąteczne rozsypanki- ćwiczenia spostrzegawczości, rozcinanie i układanie obrazka z części.
  12. Dwanaście potraw- burza mózgów, klasyfikacja obrazków.
  13. Ości-zabawa matematyczna

Kulinarne wyzwania

  1. Co to za przedmiot ? zabawa dydaktyczna, nazywanie przedmiotów kuchennych i określanie do czego służą
  2. Talerz pełen witamin-ćwiczenia w klasyfikacji, komponowanie talerza ze zdrową żywnością
  3. W co stukam? Ćwiczenia słuchowe
  4. 4, 5latki KP- praca z obrazkiem, wybieranie zdrowych produktów, uzupełnianie rytmu
  5. Bezpieczeństwo w kuchni- zabawa dydaktyczna, utrwalanie nazw urządzeń, uważne słuchanie wiersza T. Plebańskiego „W kuchni” i rozmowa.
  6. Zabawy z literą „R”- zapoznanie z obrazem graficznym liter „R”, „r” analiza i synteza słuchowa
  7. Produkty i ich pochodzenie- rozmowa na temat ulubionych potraw oraz produktów z jakich są zrobione, klasyfikowanie.
  8. Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci- przedstawienie i omówienie obecnie obowiązującej piramidy zdrowego żywienia
  9. Piramida zdrowia- ćwiczenia w klasyfikacji, umieszczanie we właściwym miejscu produktów z konkretnych grup.
  10. Książka kucharska- wprowadzenie do tematu zajęć, wyjaśnienie pojęcia „ przepis kulinarny”
  11. Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść- słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej i rozmowa o jego treści
  12. Sześć kucharek-zabawy matematyczne, tworzenie zbiorów sześcioelementowych, liczenie.
  13. Poznanie graficznego obrazu liczby 6, liczenie.
  14. W kuchni i restauracji- kształtowanie umiejętności społecznych, kształtowanie nawyków porządkowych, przypomnienie zasad savoir vivre
  15. Co tak smakuje, co tak pachnie? Zabawy doskonalące zmysły.

 

W świecie Teatru

  1. Legenda o smoku wawelskim- oglądanie teatrzyku kukiełkowego i rozmowa na temat przedstawienia
  2. 4,5 l KP- liczenie i rysowanie wzorów na kostiumach aktorów, łączenie obrazków w pary, kolorowanie obrazków, przeliczanie.
  3. Ile pacynek? Zabawa matematyczna
  4. W teatrze- słuchanie opowiadania R. Jędzrzejewskiej- Wróbel „Teatr”, rozmowa na temat teatru i tekstu. Widownia i scena- pogadanka i „burza mózgów”
  5. Zabawy z literą „Y”- analiza i synteza słuchowa
  6. Niedokończone zdania- zagadki o Teatrze
  7. Gdzie jest smok?- ćwiczenie orientacji w przestrzeni
  8. Miniteatr- zabawa dramowa, odgrywanie scenek teatralnych z użyciem kukiełek
  9. Para- zabawa orientacyjno-porządkowa
  10. Co tu było? Zabawa rozwijająca pamięć i myślenie
  11. Będę aktorem- słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „ AKTORKA”, rozmowa na temat jego treści.
  12. Ćwiczenia poranne codziennie, Cwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.

 

W ŚWIECIE EMOCJI

1.My i nasze emocje –zajęcia edukacyjne, odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji, łączenie koloru z emocją

  1. 4, 5latki KP- analiza ilustracji, dopasowywanie emotikonów- naklejek do sytuacji, liczenie od 1-5
  2. Muzyką malowane- zabawa relaksacyjna, malowanie do różnego rodzaju muzyki.
  3. Co robię? Co czuję?- zabawa pantomimiczna, określanie uczuć w danej sytuacji.
  4. Podróż do krainy gniewu- aktywne słuchanie opowiadania G. Kasdepke „GNIEW” i rozmowa na temat treści utworu. Czym jest złość? Rozmowa o sposobach na rozładowanie złości.
  5. „U” jak uśmiech- zabawa słuchowa, reagowanie uśmiechem na wyrazy z „U”, dzielenie wyrazów na sylaby, wyszukiwanie zdjęć, w nazwach których jest głoska „U”
  6. Głodny wróbelek- zabawa matematyczna z wykorzystaniem ziarenek
  7. Nasze smutki- burza mózgów, opowiadanie o sposobach radzenia sobie ze smutkiem
  8. Smutkiem malowane- zajęcia plastyczne, wyciszające, malowanie na mokrym papierze.
  9. Muzyka pełna emocji- rozmowa o różnym charakterze muzyki i skojarzeniach jakie wywołuje
  10. W krainie radości- słuchanie wiersza R. Witka „kolekcjoner uśmiechów” i rozmowa na temat tego, czym jest radość. Rozmowa o tym, jak zwierzątka okazują radość.
  11. Ćwiczenia poranne codziennie, ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery.

Deszczowa muzyka

1.Wyjaśnienie pojęcia meteorolog

2.Wysłuchanie opowiadania Włodzimierza Dulemby „KAPUŚNIACZEK”. Rozmowa nt. rożnych rodzajów deszczu. Rozmowa o  symbolach pogodowych.

3.Parasolki- słuchanie wiersza H. Bechlerowej

4.Zabawy z wodą- zabawy badawcze

5.Deszczowe kropelki- słuchanie opowiadania H. Bechlerowej JEDNA SREBRNA KROPLA

6.SKĄD SIĘ BIERZE DESZCZ- obieg wody w przyrodzie

  1. Deszczowa matematyka- zabawa matematyczna z tworzeniem zbiorów, kropelkowe zabawy

8.deszczowe wariacje- wycinanie kropel deszczu

  1. Czary mary z kolorami- tworzenie barw pochodnych
  2. W czasie deszczu dzieci się nie nudzą- rozmowa na temat sposobów na nudę
  3. Nasze humorki- zabawa językowa, nazywanie emocji
  4. zadania w kartach pracy 4 i 5 latki

13.Pasowanie Na Przedszkolaka 18.11

  1. Ćwiczenia poranne codziennie, 1x w tygodniu ćwiczenia gimnastyczne, spacery.

 

 Polska naszym domem

  1. Zabieram Polskę ze sobą- wysłuchanie wiersza E. Piotrowskiej oraz rozmowa na temat jego treści
  2. Góry, morze i jeziora- dopasowywanie obrazków do poszczególnych części mapy Polski
  3. Narodowe rytmy- zabawa matematyczna z wykorzystaniem narodowych barw
  4. Polska- mój kraj- wskazywanie najważniejszych miejsc w Polsce
  5. 4, 5 latki- plątaninka, ćwiczenia spostrzegawczości i grafomotoryki
  6. Poznajemy naszych sąsiadów- zapoznanie z państwami graniczącymi z Polską, zabawy językowe
  7. Narodowy quiz- zagadki nawiązujące do tematyki zajęć
  8. Symbole Narodowe- słuchanie fragmentu wiersza M. Rusinka i rozmowa na temat jego treści
  9. Jeszcze Polska nie zginęła- rozmowa na temat hymnu, ustalenie definicji, opowieść o historii hymnu
  10. Flaga Polski- malowanie farbami w konturach
  11. Nasz orzełek- godło Polski- odrysowywanie dłoni, wycinanie i przyklejanie ich na szablon orła, kolorowanie.
  12. Warszawa- burza mózgów, podawanie swoich skojarzeń ze stolicą oraz pomysłów, w jaki sposób powstała
  13. Czym jest legenda?- burza mózgów, wyjaśnienie terminu „LEGENDA”
  14. Wars i Sawa- jak powstała Warszawa- wysłuchanie legendy W. Chotomskiej oraz rozmowa na temat jej treści
  15. Podróż przez legendy polskie- opowiadanie legend o różnych polskich miastach ( Toruń, Zakopane, Kraków, Gdańsk,)
  16. Poznańskie koziołki- historyjka obrazkowa na podstawie wysłuchanej legendy.
  17. Święto NIEPODLEGLOŚCI - część artystyczna w wykonaniu dzieci. Odśpiewanie Hymnu o godz. 11:11
  18. Ćwiczenia poranne codziennie, ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery

 

Kraina bezpieczeństwa

  1. W krainie bezpieczeństwa- rozmowa z małpką Dobrusią. Rozumienie hasła „„BEZPIECZEŃSTWO”
  2. 4, 5 latki- karta pracy, analiza ilustracji i ocena zachowania postaci na obrazkach, wyciąganie wniosków, otaczanie czerwonymi pętlami niewłaściwego zachowania.
  3. Czarodziejski worek- zabawa dydaktyczna
  4. Ważne numery- zabawa dydaktyczna, przypomnienie ważnych numerów alarmowych
  5. Jesteśmy bezpieczni- quiz , ćwiczenia na spostrzegawczość
  6. Kodeks drogowy- rozmowa na temat doświadczeń dzieci, zapoznanie z wybranymi przepisami ruchu drogowego
  7. D jak droga- zabawy z literą D d
  8. Bezpieczny dom- zabawa dydaktyczna z odwołaniem do doświadczeń dzieci
  9. Co to za odgłosy?- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie dźwięków pojazdów.
  10. Jaki to pojazd?- składanie obrazka z części
  11. Bezpieczne podróże małe i duże- słuchanie opowiadania S. Szuchowej „PRZYGODA Z MAŁPKĄ”- rozmowa na temat jego treści.
  12. Cztery- zabawy z liczbami poznanymi dotychczas iż liczbą 4
  13. Wiem jak się zachować- konkurs podsumowujący tydzień
  14. Ćwiczenia poranne, Cwiczenia gimnastyczne 1 x w tygodniu, spacery

 

Jesienne kołysanki 

  1. Spacer po lesie- zabawa logopedyczna
  2. Pracowite mieszkanki lasu- oglądanie filmu o mrówkach, słuchanie wiersza M. Konopnickiej, rozmowa o wyglądzie mrowiska i roli współpracy mrówek
  3. 4, 5 latki karty pracy- doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie, przeliczanie elementów.
  4. Leśni mieszkańcy- rozmowa, wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych, ich środowiska życia oraz sposobów przetrwania zimy.
  5. Zwierzęta Zimą- zabawy matematyczne, klasyfikowanie zwierząt pod względem sposobu przetrwania Zimy.
  6. Zabawy z literą „i”- prezentacja obrazu graficznego litery „i”, wskazywanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską „i”
  7. 4,5latki- odnajdywanie na ilustracji obrazków rozpoczynających się głoską „i”, dzielenie wyrazów na sylaby, kolorowanie obrazków  
  8. Co to za zwierzę?- zabawa tematyczna rozpoznawanie zwierząt po sylwetach częściowo zakrytych
  9. Makieta lasu- praca plastyczno-techniczna w grupach
  10. Plastelinowe zwierzęta- praca plastyczno-techniczna, wykonanie zwierząt leśnych z plasteliny
  11. Sprzęt sportowy- zabawa tematyczna, poznawanie sprzętów i akcesoriów do ćwiczeń.
  12. Zasady Fair play- rozmowa i burza mózgów na temat kulturalnego i sprawiedliwego uczestniczenia w grach i zawodach sportowych
  13. Jesienna gimnastyka zwierząt- ćwiczenia gimnastyczne
  14. Ruch to zdrowie- praca z obrazkiem i na podstawie doświadczeń dzieci.
  15. Kołysanki na zimowy sen- wysłuchanie wiersza H. Łochockiej. Rozmowa nt. konieczności wysypiania się, o konsekwencjach zbyt małej ilości snu( rozdrażnienie, choroby, brak humoru, zmęczenie)
  16. 4, 5 latki-Karty pracy- rozpoznawanie zwierząt zasypiających na zimę     
  17. Spiżarnia pełna smakołyków- zabawa matematyczna, przyporządkowanie zwierzętom ich pokarmów, przeliczanie elementów. Uzupełnianie spiżarni pod dyktando nauczyciela.
  18. Ćwiczenia poranne- codziennie, gimnastyka 1x w tygodniu, spacery.