16- 20 STYCZEŃ
BABCIA I DZIADEK TO SKARB
- Babcie i dziadkowie – rozmowa przy ilustracji . zabawy językowe „ Dzieci wiedza lepiej”
- Przeliczanie elementów w zbiorach , łączenie od najmniejszego do największego
- Laurka dla babci i dziadka – praca plastyczno – techniczna
- Rodzinne skarby- co to jest? – rozmowa nt rodzinnych pamiątek. „S” jak skarb – analiza słuchowa wyrazów
- Wszechstronna babcia – zabawa językowa , uważne słuchanie wiersza G. Strzebońskiego „ Babcia „. Rozmowa o roli babć w życiu dzieci
- Muffinki dla babci – grafomotoryczne dekorowanie wzorami literopodobnymi i nalepkami
- Wszechstronny dziadek – zabawy dramowe , pokazywanie sposobów spędzania czasu z dziadkiem
- Narzędzia dziadka – zabawy badawcze z wykorzystaniem magnesu
- Wyznaczanie trasy do babci i dziadka na kratkowym polu zgodnie z kodem
- Portret babci i dziadka – praca plastyczna, wyjaśnienie pojęcia portret
- Spotkanie z policjantem
- ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE , PORANNE
9- 13 styczeń
ZIMOWE SZALEŃSTWO
- Słuchanie opowiadania W.Dulemby „ Mróz na szybie” .Omówienie treści opowiadania. Cechy charakterystyczne zimy.
- Zapoznanie z dziełem malarskim i jego twórczą interpretacją. Analiza ilustracji i wypatrywanie niepasujących szczegółów
- Symbole pogodowe – rozmowa nt zjawisk pogodowych występ. zimą. Termometr – zapoznanie z różnymi rodzajami termometrów, omówienie zastosowania
- Praca plastyczna – „ Widok za oknem zimą”
- Zwierzęta zimą , rozmowa nt niesienia pomocy zwierzętom zimą . Tropy zwierząt – domino do uzupełniania
- Dzwonią dzwonki sań – różne rodzaje dzwonków, naśladowanie ich dźwięków, ćwiczenie spostrzegawczości
- Słuchanie i omówienie wiersza A.Frączek „ Na nartach” . Zwracanie uwagi na bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych
- Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 8 . Umiejętność przeliczania w zakresie osiem liczebnikami porządkowymi
- Krajobraz zimowy – praca plastyczna
- Ćwiczenia gimnastyczne , poranne, spacery
12 - 23 grudzień
Świąteczny czas
1. W oczekiwaniu na choinkę - wysłuchanie opowiadania B. Ostrowickiej oraz rozmowa nt utworu
2. Wypowiedzi dzieci nt pomocy w domu przed świętami
Zabawy sensoryczne " Co tak pachnie?"
3. Świąteczne przeliczenia- zabawy matematyczne , przeliczanie i klasyfikacja
4. Łańcuch z kół - praca plastyczno- techniczna
5. Świąteczna pomoc - rozmowa nt pomagania innym , burza mózgów
6. Pomocna dłoń - zajęcia plastyczne ,tworzenie symbolu pomagania
7. "Marzenia choinki" - analiza treści listu od choinki , rozmowa o istocie świąt ,podkreślenie wartości świąt rodzinnych
8. Pączkowa choinka - zajęcia plastyczne
9. Wigilia - wysłuchanie opowiadania W.Dulemby , rozmowa nt utworu , burza mózgów . Układanie historyjki obrazkowej według zdarzeń, opowiadanie
10. Eko - choinka - wykonanie pracy na konkurs plastyczny
11. Ćwiczenia gimnastyczne , poranne, spacery, zabawy ruchowe
5 - 9 grudzień
Kulinarne wyzwania
- Spotkanie z panią kucharką, rozmowa z gościem, miniwycieczka do kuchni przedszkolnej
- Co to za przedmiot? zabawa dydaktyczna , nazywanie przedmiotów i określanie do czego służą
- Spotkanie z Mikołajem- powitanie gościa piosenką i wierszem, obdarowanie własnymi pracami plastycznymi
- Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci. Omówienie obecnie obowiązującej piramidy zdrowego żywienia
- Historyjka obrazkowa – opowiadanie porządku chronologicznego obrazków
- Książka kucharska – wprowadzenie do tematu zajęć. Wyjaśnienia pojęcia – przepis kulinarny. Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „ Gdzie kucharek sześć , tam nie ma co jeść”
- Zdrowa kanapka- wykonanie kanapek z zachowaniem kolejnych etapów
- Sześć kucharek- tworzenie zbioru sześcioelementowego. Zapoznanie z zapisem graficznym cyfry 6
- Praca plastyczno -techniczna „Nasze menu” ( wycinanie z gazet)
- Ćwiczenia poranne , gimnastyczne , spacery, zabawy ruchowe
28 listopad- 2 grudzień
W świecie teatru
- Pieczemy pierniki . Zapoznanie z legendą „ Toruńskie pierniki” wg. M. Kruger E. Stójowej
- Układanie historyjki obrazkowej na w/w temat według kolejności zdarzeń
- Lukrowanie o ozdabianie wypieczonych pierników
- „ W teatrze” – słuchanie opowiadania R. Jędzrzejewskiej- Wróbel „ Teatr”, burza mózgów „ Widownia i scena”
- Oglądanie teatrzyku kukiełkowego „ Legenda o smoku wawelskim”
- Kukiełka z drewnianej łyżki – praca plastyczno- techniczna
- Opowiadanie R. Piątkowskiej „ Aktorka” – rozm. z dziećmi nt treści . Zabawa dramowa. Pokaz filmu niemego lub teatru pantomimy
- Zabawy z literą „Y”
- Ćwiczenia manualne
- Ćwiczenia gimnastyczne , poranne , spacery w zależności od panujących warunków atmosferycznych, zabawy ruchowe
21-25 listopad
W świecie emocji
- My i nasze emocje – zajęcia edukacyjne -odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji , łączenie koloru z emocją. Jak się czuję – autoprezentacja ,ćwiczenia umiejętności okazywania emocji w różnych sytuacjach
- Analiza ilustracji- dopasowywanie emotikonów -naklejek do ilustracji.
- Dzień kredki w przedszkolu – oglądanie filmu edukacyjnego , jak powstają kredki
- Zadania plastyczno- techniczne związane z tematem dnia
- Podróż do krainy gniewu – wysłuchanie opowiadania G. Kasdepke „ Gniew”
„U” , jak uśmiech – reagowanie uśmiechem na wyrazy z „u”
- Rzeźbiarze – ćwiczenia motoryki małej z kawałka gazety formowanie wałka. Tworzenie z niego litery „u”
- Nasze smutki – burze mózgów
- Smutkiem malowane – malowanie na mokrym papierze
- Słuchanie wiersza R.Witka „ W krainie radości”
- Ćwiczenia klasyfikacji- Nasze emocje
Spacery, zabawy ruchowe, ćwiczenia poranne, ćwiczenia gimnastyczne
14-18 listopad
Deszczowa muzyka
- Wysłuchanie opowiadania Włodzimierza Dulemby „KAPUŚNIACZEK”. Rozmowa nt. rożnych rodzajów deszczu. Rozmowa o symbolach pogodowych.
Deszczowi artyści – praca plastyczna
- Deszczem malowane – zabawy dramowe
- Zabawy badawcze z wodą
- Deszczowa kropelka – słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „ Jedna srebrna kropelka”
- Obieg wody w przyrodzie
- Zabawy z literą ”k”
- Słuchanie wiersza „ Parasole” H. Bechlerowej
- Zabawy muzyczne z parasolami i pałeczkami
- Poznajemy cyfrę „5” – zabawy matematyczne
- Ćwiczenia poranne, gimnastyczne, codzienne spacery
7-10 listopad
Polska naszym domem
- Oglądanie mapy i atlasów Polski.
„Zabieram Polskę ze sobą „ – wysłuchanie wiersza E. Piotrowskiej oraz rozmowa nt jego treści
- Rysowanie po śladzie konturu Polski, odnajdywanie flagi Polski wśród innych flag.
- Narodowe rytmy- zab. matematyczne z wykorzystaniem barw narodowych
- Polsk mój kraj – zajęcia edukacyjne , wskazywanie najważniejszych miejsc w Polsce
- Praca plastyczno- techniczna „ Chorągiewki”
- „ Kto ty jesteś” W. Bełza – nauka na pamięć
Rozmowa nt hymnu . Słuchanie fragmentu wiersza M. Rusinka „ Symbole narodowe”- rozmowa nt jego treści
- 11 listopada – krótka historia dla dzieci
- 11 listopada – przygotowanie programu artystycznego z okazji święta
- Ćwiczenia gimnastyczne , zabawy ruchowe, spacery
31 październik - 4 listopad
KRAINA BEZPIECZEŃSTWA
- Słuchanie opowiadania „ W przeddzień Święta Zmarłych”. Wyjaśnienie pojęcia „imienin”.
- „ W krainie bezpieczeństwa” – rozmowa z małpką Dobrusią
- Karty pracy- analiza sytuacji i ocena zachowania postaci na obrazku
- Bezpieczny dom- zab. dydaktyczna na podstawie doświadczeń dzieci . Znajomość zasad bezpieczeństwa o raz numerów alarmowych
- „ Bezpieczne podróże małe i duże – słuchanie opowiadania S. Szuchowej „ Przygoda z małpką”. „ Strachy precz” – rysowanie na kartce wyobrażenia swojego strachu
- Ćwiczenia poranne, gimnastyka, spacery
- Śpiew grupowy piosenek na Dzień Niepodległości
24 - 28 październik
Jesienne kołysanki
1. Ogladanie filmu edukacyjnego o mrówkach. Słuchanie wiersza M.Konopnickiej " Przy mrowisku" i rozmowa o współpracy
2. Wzory grafomotoryczne - umiejętność rysowania po śladzie
3. Mrowisko - edukacja przez ruch
4. Leśni mieszkańcy - rozmowa, wzbogacanie wiedzy nt zwyczajów zwierząt leśnych. Sposoby przetrwania zimy
5. Makieta lasu - pr. plastyczno- techniczna
6. Rozmowa i burza mózgów " Zasady fair play"
7. Prezentacja piżam , słuchanie wiersza H. Łochockiej " Spać się chce"
8. Zabawy matematyczne - klasyfikowanie, przyporządkowywanie, przeliczanie
9. Dzień Dyni w przedszkolu - zabawy
10. Ćw. gimnastyczne , ćw. poranne , zab. ruchowe w ciągu dnia
11. Zajęcia muzyczne w przedszkolu
17-21 październik
W KORONACH DRZEW
- Słuchanie wiersza J. Ficowksiego „ Drzewa jednosylabowe” i rozmowa. Poznawanie drzew, klasyfikacja. Zabawy plastyczne „ Barwne korony”.
- Drzewo domem zwierząt – rozmowa nt zwierząt mieszkających na drzewach lub w ich okolicach. Układanka przyrodnicza.
- Układanie z liści wzoru litery „l”.
- Badacze parku – wyjaśnienie terminu badacz . Ustalenie ,co jest nam potrzebne do obserwacji parku.
- Jesienne zabawy – zab. sensoryczne . Zabawy matematyczne- szacowanie liczby przedmiotów.
- Ćwiczenia motoryki małej
- „Zatrzymać jesień”- wysłuchanie opowiadania pt. „ Florentynka zatrzymuje jesień” K. Ziemnickiej.
- plastyczna „ Stemplowane drzewo”
- Ćwiczenia gimnastyczne , poranne , zabawy ruchowe, spacery, zabawy w ogrodzie.
10-14 październik
Jak dobrze być razem
- Słuchanie wiersza M.Strzałkowskiej „ Pieśń o Ziemi” i rozmowa o wartościach. Ćw. spostrzegawczości- „ Znajdź różnice”
- Współpraca to przyjemność- rozmowa mająca na celu podkreślenie wartości współpracy- burza mózgów
- Wieża różności – zab. kreatywna w 2 zespołach
- Inny nie znaczy gorszy- rozmowa wprowadzająca
- Praca z lusterkiem „ oto ja”. Rozmowa o fragmencie utworu T. Kwaśniewskiego „ Jedno oko na Maroko”
- Zabawy dramowe , rozmowa „ Co to znaczy być miłym?”
- Zabawy z literą „e”
- Przyjaźń – ważna sprawa , rozmowa nt przyjaźni
- Zabawy z cyfrą „3”
- Ćwiczenia gimnastyczne- zest. w terenie, ćw. poranne , zabawy ruchowe
Strona 1 z 2